Meer dan 165 jaar Roetgerink - De Damesafdeling

In 2019 bestond Roetgerink 165 jaar! Ter gelegenheid van dit mooie jubileum deelden wij korte verhalen van medewerkers en/of familieleden waarin zij je meenemen in 165 jaar Roetgerink. “Passie” en “familiegevoel” zijn dé toverwoorden in het succes van 165 jaar Roetgerink en staan dan ook centraal in deze verhalen.

In de vierde “165 jaar Passie Story” maak je kennis met Jacoba, Marion en Petra, drie modeadviseurs van onze damesafdeling. Jacoba is in 1987 begonnen en werkte in december van 2019 al 32 jaar bij Roetgerink. Marion kwam in 2008 de damesafdeling versterken. Winter 2019 werkt zij alweer 11 jaar op de damesafdeling. Inmiddels geniet Marion van haar welverdiende (pre-)pensioen. Petra begon in 2014 en was destijds een vast gezicht van onze Dames Klassiek-afdeling, inmiddels heeft zij een carrièreswitch gemaakt naar het onderwijs. Jacoba, Marion en Petra deelden in 2019 wat Roetgerink voor hen betekende.

Meer dan 165 jaar familie

De fijne sfeer in de winkel, de gezelligheid met collega's en de betrokkenheid onderling, in goede én slechte tijden. Familiegevoel is voor Jacoba, Marion en Petra een belangrijk onderdeel van Roetgerink.

Jacoba: “Ik ben in 1987 begonnen bij Roetgerink. Voor mijn eerste sollicitatie ben ik samen met mijn moeder naar Enter gereden. Ik woonde op dat moment namelijk nog in Friesland, maar mijn vriend en ik waren van plan om in Enschede te gaan wonen. Na het gesprek ging ik met de vader van Paul (huidig directeur, zie story 1) mee naar het ouderlijk huis, aan de overkant van de winkel, om een broodje te eten. Het voelde meteen goed en inmiddels woon ik langer in Twente en werk ik langer bij Roetgerink als dat ik in Friesland heb gewoond. Ik ben verweven met Roetgerink. Ik ben geen familie maar voel me, na al die jaren, wel familie. Ik vind het super fijn om hier te werken. Ik voel de waardering ook. Toen ik bijvoorbeeld 25-jarig in dienst was had ik samen met Ans (inkoop kinderafdeling, zie story 1) en Jan (modeadviseur herenafdeling, zie story 2) een fantastisch feest in de Koffiekökk’n en Paul heeft voor dat jubileum een mooi, persoonlijk verhaal geschreven met allerlei anekdotes. Bij Roetgerink zijn er veel collega’s met een lang dienstverband, dat zegt eigenlijk wel genoeg.”

Marion: “Ik was bedrijfsleidster in het westen van het land toen ik door een vriendin werd getipt, ‘Roetgerink is wel wat voor jou!’. Op dat moment stond er geen vacature open dus heb ik een open sollicitatie ingestuurd. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek. Op de dag van het gesprek kwam ik hier voor het eerst en toen ik naar binnenliep dacht ik, dit is de sfeer waar ik wil werken. Het voelde heel goed. Na het gesprek mocht ik beneden in de Koffiekökk’n wachten. Een halfuurtje later werd ik al teruggeroepen. Ik was ik aangenomen! Ze zochten iemand voor de jassenafdeling. Dat is mijn plekje geworden en elf jaar later zit ik er nog. Ik ga met plezier naar mijn werk. De sfeer tussen collega’s is goed. ’s Ochtends tijdens de koffiepauze in de Koffiekökk’n is het altijd gezellig. Ook tijdens de lunchpauze wordt er genoeg verteld. Lief en leed worden gedeeld en iedereen leeft echt met elkaar mee. Ik woon in Duitsland. Elke dag is dat een uur heen en een uur terug rijden. Dat doe je niet voor niets. Dat zegt wel genoeg dat ik hier graag werk. Ook die ritjes zijn trouwens gezellig want een deel van de reis carpool ik met een groep meiden.”

Petra: “In mijn werk vind ik het menselijke, het gevoel, de klik met de klant het mooist. Betrokkenheid bij de klant vind ik heel belangrijk. De gesprekken kunnen vrolijk zijn, als een klant iets leuks in het vooruitzicht heeft, maar het kan ook emotioneel zijn. Soms krijg je best pittige dingen te horen. Ik heb geleerd snel te schakelen in emoties, want een paar minuten later kan bijvoorbeeld een bruidsmoeder jouw advies nodig hebben en je wilt iedere klant een fijn gevoel geven.
Het familiegevoel zie ik in het contact met collega’s en hoe het binnen het bedrijf gaat. Ik vind het iedere keer bijzonder, als er iets met een collega is, vrolijk of verdrietig, hoe er hier dan mee om wordt gegaan. Je voelt dan echt de emotie vanuit het bedrijf. Ik ben hier geen nummer, terwijl we met best wel heel veel zijn.”

Meer dan 165 jaar passie

Door passie voor het vak laten wij klanten op de damesafdeling stralen in een nieuwe jas of outfit. Blije gezichten en enthousiaste bedankjes maken het werk extra leuk.

Jacoba: “Ik heb een aantal klanten die ik al sinds 1987 mag helpen. Door de jaren heen komen verschillende generaties uit één familie bij mij voor modeadvies. Ik vind het leuk dat klanten niet alleen voor Roetgerink komen, maar dat ze ook voor jou komen. Er zijn veel klanten die echt dankbaar zijn, dat maakt het werk extra fijn.”
“Teamwork is ook belangrijk. Als er iets is dan zorg je ervoor dat je kunt helpen. Het is hard werken maar daarnaast is er ook gezelligheid. De sfeer bij Roetgerink is gemoedelijk en samenhorig, er is aandacht voor elkaar. Het is nog altijd ontzettend leuk om hier te werken. In vrolijke tijden is iedereen er voor je, maar ook als je ziek bent staat iedereen voor je klaar en dat is fijn.”

Marion: “Ik werk al sinds mijn vijftiende in een winkel, ik heb echt passie voor mijn vak. Ik vind het heel leuk om klanten te helpen, om ze goed advies te geven en om ze te begeleiden in het vinden van de juiste jas. Als de klant happy is met haar nieuwe jas, dan heb ik een tevreden gevoel. Ik vind het ook heel erg leuk als klanten je enthousiast bedanken. Dat zijn de leuke dingen van mijn vak. En, doordat je hier al zo lang werkt krijg je nu ook klanten die bij je terugkomen. Dat is fijn. Ik vind het heel leuk als je hoort ‘Je hebt me zo goed geholpen. Ik heb zoveel complimenten gekregen over mijn nieuwe jas’.”

Petra: “Mijn grootste passie is het helpen van de klanten op de klassieke afdeling, en dan met name bruidsmoeders. Samen zoeken naar een outfit voor zo’n bijzondere dag blijft speciaal. Als een klant zo blij is dat ze straalt voor de spiegel, dat is het mooiste. Schoenen, tassen, kousen en misschien wat sieraden. Voor overdag met een jasje en voor ’s avonds met een ander item waardoor een totaal nieuwe outfit ontstaat. Het totaalplaatje mogen verzorgen vind ik het meest gave om te doen.
Samen met een aantal collega’s volg ik sinds kort de opleiding tot personal shopper. Het mooie van deze is cursus dat je hierdoor kunt gaan benoemen wat je vanuit je gevoel al deed. Je kunt de klant uitleggen waarom het een wel bij haar past en het ander niet. Kleding is meer dan alleen kleding. Ik vind de emotie van kleding belangrijk. Voor welke gelegenheid dan ook, het moet altijd goed voelen. Mijn doel is dat de klant mooier, blijer en gelukkiger wordt van een nieuwe outfit. Eerlijk zijn en nee durven zeggen is hierbij belangrijk. Niet alles staat iedereen leuk en mooi, want ieder mens is anders. Maar het mooie is, voor iedereen hangt er wat. Bij ieder figuur, ieder kleurtype en iedere stijl kunnen wij iets moois vinden.”

Benieuwd naar onze damesafdeling? Lees hier alles over de verschillende damesafdelingen en de stijlen en merken die je er kunt vinden.

Roetgerink.nl gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden en om u relevante advertenties te kunnen tonen. Klik hier voor alle informatie over ons cookiebeleid. U kunt uw voorkeuren wijzigen via “instellingen aanpassen”. Wilt u een optimale shopervaring? Geef dan toestemming door te klikken op “Akkoord”.